- Dagligdagen, Forbruger

3 gode råd til en bedre nattesøvn

Har du problemer med at falde i søvn om aftenen, eller vågner du ofte? Begge ting kan have stor indflydelse på din søvnkvalitet, hvilket kan påvirke din sundhed negativt. Det kan føre til stress, koncentrationsbesvær, dårlig indlæring og ikke mindst kan dårlige søvnvaner gennem et helt liv have en indflydelse på, om du bliver ramt af forskellige livsstilssygdomme. Du får her 3 gode råd til, hvordan du kan få en bedre søvn.

Læg skærmene fra dig en times før sengetid

Det blå lys fra PC, tablets og smartphones gør bestemt ikke noget godt for din nattesøvn. Det aktiverer stresshormon, og får du for mange af dem, kan det blive svært at falde i søvn. Lav en regel derhjemme om, at der ikke er nogle telefoner en time før sengetid. Der er masser af andre aktiviteter, du kan lave. Du kan for eksempel høre en lydbog, meditere, tegne og så videre.

Sov i et mørkt rum

For at kroppen kan producere søvnhormonet melatonin, skal der være mørkt i rummet. Så snart det bliver lyst stopper produktionen, og er du ikke kommet ordentlig tid i seng, kan det have en negativ effekt på din søvn. Få dit soveværelse helt mørklagt med mørklægningsgardiner og mal gerne i lidt mørke farver. Et soveværelse skal forbindes med søvn og bør i udgangspunktet ikke være et opholdsrum.

Lad din krop falde til ro

Motion og en masse sukker før sengetid er ikke godt for din søvn. Din krop skal have mulighed for at falde til ro, og det gør den ikke ved motion og masser af sukker. Lad være at dyrke motion et par timer før sengetid, og pas på med de sukkerholdige fødevarer. For at få din krop til at falde til ro, kan du for eksempel tage et varmt bad inden sengetid.

Spar penge på sengen til Black Friday

For at kunne få en søvn af højeste kvalitet, er det væsentligt at have en god seng. Har du ikke en seng, som du glæder dig til at sove i nu, så bør du overveje kraftigt at investere i en ny. En god ny seng er ikke billig, men der findes heldigvis masser af muligheder for at spare penge på en seng. Det kan du blandt andet gøre på Black friday, hvor mange møbelforretninger sænker prisen på ældre modeller. Selvom det er en ældre model, behøver det bestemt ikke at påvirke kvaliteten. Ud over at kunne spare penge på komplette senge til Black Friday, kan du også spare penge på topmadrasser, madrasser, dyne, hovedpuder og sengerammer. Alt sammen ting der kan have en positiv indvirkning på din søvnkvalitet.